FREE ADVERTISING!

Free advertising

MARILAH MENUJU KEJAYAAN

Khamis, 4 Mac 2010

DAFTAR HAJI

Sikit-sikit lama-lama jadi bukit...Simpan ye,duit syiling tu kawan-kawan...


Baru-baru ini,saya dan suami membuka akaun Tabung Haji yang baru untuk anak kami yang ke empat.Tabung ketiga-tiga anak kami pun bawaklah sekali untuk disimpan ke akaun masing-masing.Lama tak pergi ke Pejabat Tabung Haji di KK ni,sesekali pergi best jugak.Bila mendengar duit-duit syiling jatuh ke dalam mesin pengira rasa bersemangat pulak nak menyimpan lagi.

Cerita pasal duit syiling ni,semasa belajar dulu saya mempunyai seorang saudara yang rumahnya selalu menjadi tempat persinggahan sebelum masuk ke kampus.Al-maklumlah,kekadang tiket kapal terbang ni tak menentu harinya.Kekadang penuh,mahal dan sebagainya.Dia bertugas sebagai doktor di kliniknya sendiri di Serdang.Dia mempunyai banyak tabung dan suka menyimpan duit-duit syiling sehinggakan dia benar-benar terlupa hendak menyimpan dan mengiranya.

Jadi,pada suatu hari,hatinya terbuka untuk mengira kesemua duit syiling tersebut.Cuba anda teka berapa jumlahnya??....RM100,RM200...BUKAN RM 20000 lebih!!!Dalam hatinya berkata,betul ke ni....dan bertanya apa yang dia perlu buat untuk duit sebanyak itu? Terus hatinya terdetik untuk menunaikan Haji.Pergilah dia menunaikan Haji dengan duit tersebut.
Sejak peristiwa itu,saya pun gemar menabung duit-duit syiling.Tabung pulak saya suka yang boleh nampak (transparence) duit.Jadi boleh nampak ia meninggi...Anak-anak pun boleh diajar menabung ni.Mesti dia orang pun suka.Betul kata orang tua kita..."Sikit-sikit Lama-lama Jadi Bukit...!".

Jadi mulai sekarang,hargailah duit syiling anda ye.Walaupun dijangkakan menunaikan Haji pada tahun 2030 (setelah mendaftar dengan Tabung Haji),mudah-mudahan dapatlah kiranya pergi lebih awal daripada itu.Bukannya apa,sementara kesihatan masih OK (Alhamdulillah) dan bertenaga.Semua perkara ini kami serahkan pada Allah,dan yang paling penting kita berusaha untuk ke sana......Mudah-mudahan Allah permudahkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HANYA PADA-MU KU MENGADU.....

Berdo'a buka untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta,kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui.Do'a ialah pengabdian daripada seorang hamba kepada Tuhannya.