FREE ADVERTISING!

Free advertising

MARILAH MENUJU KEJAYAAN

Sabtu, 24 Disember 2011

PERKARA YANG ORANG MELAYU SUKA PERCAYA TETAPI BOLEH MEMBAWA KEPADA SYIRIK

Assalammu'alaikum wbt dan Selamat Bercuti....

Di pagi Ahad ini saya nak berkongsi sesuatu tentang beberapa contoh kepercayaan orang Melayu tentang sesuatu perkara yang boleh membawa kepada syirik,Na'uzubillah Minzalik....

1-Meramalkan jika kupu-kupu masuk ke dalam rumah,bermakna ada seseorang datang.

2-Meramalkan masa depan si bayi dengan menentukan tempat tanam uri bayi tersebut (selepas dilahirkan).Hingga ada mereka yang percaya bahawa jika ditanam di depan rumah berserta pensel sebatang maka dapat mencerahkan masa depan si anak!

3-Meramalkan sesuatu yang buruk akan berlaku apabila cawan dan pinggan pecah atau kunci jatuh ketika ingin keluar rumah.

4-Meramalkan rezeki bertambah hanya dengan menggantung ayat seribu dinar di rumah atau di kedai.Sedangkan ayat tersebut menuntut agar seseorang bertakwa kepada Allah bagi mendapat ganjaran keluar dari sebarang masalah dan rezeki daripada sumber yang tidak dijangka dan bukannya hanya digantung di dinding.

5-Meramalkan akan mendapat duit apabila tangan berasa gatal.

6-Meramalkan hafalan al-Quran akan hilang jika lalu di bawah ampaian baju.

7-Meramalkan roh orang yang mati akan kembali ke rumahnya semula.Sedangkan ia bercanggah dengan firman Allah dalam Surah Al-Mukminun ayat 100 yang menerangkan tidak boleh roh seseorang itu kembali ke dunia semula.

8-Kepercayaan ramalan buruk oleh si penyebar surat atau SMS berantai.

9-Meramalkan kayu kokka boleh menjadi penyelamat.

Inilah antara kepercayaan karut,khurafat dan tahyul yang mungkin dibuat oleh kita orang Melayu tanpa disedari.Di harap artikel ini boleh membawa manfaat dan moga kita terhindar dari membuatnya.Wallahu'alam.

Artikel ini saya petik dari buku:
FORMULA SOLAT SEMPURNA OLEH USTA.ZAHARUDDIN ABD RAHMAN.
Terbitan:Telaga Biru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HANYA PADA-MU KU MENGADU.....

Berdo'a buka untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta,kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui.Do'a ialah pengabdian daripada seorang hamba kepada Tuhannya.