FREE ADVERTISING!

Free advertising

MARILAH MENUJU KEJAYAAN

Sabtu, 20 Mac 2010

MUSLIMAH DAN TELEKUNG SOLAT

Cuti sekolah baru-baru ini telah membawa kami sekeluarga satu daerah di Sabah.Kebetulan juga suami mempunyai tugas di sana,jadi 'sambil menyelam sambil minum air',jangan tenggelam sudah.Perjalanan yang mengambil masa 6-7 jam membuatkan kami singgah ke beberapa tempat dan masjid untuk solat jama'.

Anak-anak pun turrut sama menunaikan solat tersebut.Peluang ini boleh lah diterangkan kepada anak mengapa kita boleh menghimpunkan dan memendekkan solat.Inilah bentuk amali sebenar....selain diajar di sekolah.Dalam apa keadaan sekalipun solat janganlah ditinggalkan.Tapi masih ramai yang alpa dengan kewajipan ini.

Satu perkara yang sama semasa singgah di masjid-masjid (malah mana-mana masjid di bandar pun) ialah adanya ruangan untuk wanita bersolat dan kemudahan telekung solat.Saya sendiri lebih gemar membawa telekung sendiri atas faktor keselesaan dan kebersihan.Rata-rata telekung yang disediakan agak tidak enak baunya dan nampak tidak bersih.

Sekiranya kita wanita kalau nak pergi ke pejabat,kenduri-kendara malah nak keluar rumah keluar rumah sekalipun boleh dalam keadaan berhias dan bercantik-cantik,malah berwangi-wangian....kenapa semasa nak berhadapan Allah SWT boleh dalam keadaan selamba,selekeh,berbau dan sebagainya?Tidak malukah kita bahawa kita sedang berhadapan pada Pencipta kita?Cuba bayangkan kita dijemput untuk berjumpa menteri-menteri untuk majlis tertentu.Adakah pakaian kita dengan berseluar jeans dan t-shirt?Tentu tidak bukan,malah kita menggunakan pakaian terbaik yang kita ada.

Cadangan saya untuk pihak masjid agar bahagian muslimatnya melihat juga kebersihan telekung.Mungkin perlu dibasuh 2 kali seminggu kerana ia dipakai oleh ramai orang.Sama ada perkhidmatan pembasuhan ini dilakukan secara sukarela atau berbayar terpulanglah...Yang penting ia bersih dan mengundang keselesaan kepada si pemakai.

Para pengguna telekung pun kalau selepas pakai tu simpan dan kemaslah elok-elok.Bukankah kebersihan itu sebahagian dari iman.Saya rasa kalau semua muslimah mengamalkan sikap prihatin ini,maka institusi masjid pun sentiasa dikunjungi dan disenangi oleh ramai pihak,malah non-muslim pun tidaklah memberi anggapan negatif.

Semoga pembaca blog yang saya ini,boleh memberikan respons dan cadangan kapada tajuk ini.Terima Kasih.

2 ulasan:

  1. salam kak..sy pun lebih selesa bawak sendiri kak..satu hal sbb takut xmuat muka sbb muka saya kebulat2an hihi..tapi ada satu masjid saya singgah alahaila telekung nyer cam utk bdk2 jer..huhu..
    mayb petugas masjid kena lebih ambil tahu pasal telekung2 nie..kdg2 cam dh lunyai n berbau sgt..
    n yg memakai/meminjam kena la jaga baik lipat elok2..kalu singgah kat petronas jln dr kbelud ke kk kat tuaran tue..bersih jer telekung n tmpat solat..Bagus sgt:)

    nonie:)http://mylifesoulself.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Pengguna telekung pun kena bijak memakainya,tolonglah lipat elok2.....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HANYA PADA-MU KU MENGADU.....

Berdo'a buka untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta,kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui.Do'a ialah pengabdian daripada seorang hamba kepada Tuhannya.