FREE ADVERTISING!

Free advertising

MARILAH MENUJU KEJAYAAN

Khamis, 8 Julai 2010

SEDEKAHLAH KEPADA YANG MEMERLUKAN....


Adakalanya kita terkeliru dengan siapa yang kita harus sedekahkan.Sebenarnya,kita perlu mengutamakan orang yang memerlukan apabila kita bersedekah.Kita juga perlu bersedekah kepada orang yang benar-benar memerlukan dan kita tahu dia memang memerlukan....

Sila lihat dan renungkan ayat-ayat Al-Quran di bawah ya...
"Berikanlah kepada kaum kerabatmu yang terdekat akan haknya,demikian juga kepada fakir miskin dan orang yang berada dalam perjalanan.Itulah yang lebih baik bagi orang yang mencari keredhaan Allah dan mereka itulah orang yang beruntung." (Surah Ar-Rum,ayat 38).

"Mereka bertanya berkenaan apa yang mereka nafkahkan.Jawablah,'Apa sahaja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu bapa,kaum kerabat,anak-anak yatim,orang-orang miskin dan orang yang berada dalam perjalanan.'Apa sahaja kebaikan yang kamu lakukan,sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya." (Surah Al-Baqarah,ayat 215).


"Sembahlah Allah dan janganlah kamu menyekutukannya dengan apa pun.Berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa,kaum kerabat,anak-anak yatim,orang-orang miskin,jiran tetangga yang dekat dan yang jauh,teman sejawat,ibnu sabil,dan hamba sahayamu.Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri."(Surah An-Nisa',ayat 36).

Janganlah kita mudah memberikan wang kecil kepada para pengemis kerana adakalanya mereka ni malas berusaha.Lebih baik ia dikumpul dan diberikan kepada ibu bapa dan saudara mara yang memerlukan.Berhati-hatilah saudaraku...

(Ulasan dari buku:AJAIBNYA SEDEKAH SEMAKIN BERSEDEKAH SEMAKIN KAYA,PENULIS:MUHAMAD MUHYIDIN,TERBITAN PTS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HANYA PADA-MU KU MENGADU.....

Berdo'a buka untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta,kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui.Do'a ialah pengabdian daripada seorang hamba kepada Tuhannya.