FREE ADVERTISING!

Free advertising

MARILAH MENUJU KEJAYAAN

Jumaat, 21 Januari 2011

1,2,3..JOM BERMAIN DENGAN ANGKA...!


Salam Hari Sabtu....Semoga ceria,bersemangat dan sihat hendaknya....Alhamdulillah,saya dah makin pulih dari demam yang melanda.Saya anggap penyakit yang datang adalah 'kaffarah' dosa bagi saya..Moga Allah mengampunkan dosa hamba-Nya ini.

Minggu lepas,saya dan keluarga pergi ke Pustaka ASLAM,lama tak jenguk buku-buku.Belek punya belek dapatlah saya 3 buah buku untuk dihadam.Salah satunya KIRAAN CEPAT TANPA KALKULATOR terbitan Synergy Media.Sahabat sekalian sejak meninggalkan sekolah ada tak cuba mengira-ngira ataupun membuka buku Matematik?Bagus tau Matematik ni untuk mengasah minda.

Sebenarnya Matematik ni mudah sangat kalau kita tau 'trik'nya.Saya nak kongsi salah satunya...Ok dah bersedia??

TRIK:PENDARABAN DUA DIGIT BERAKHIRAN 1
(21,31,41,51....)

Untuk memudahkan pendaraban,setiap mendarab bilangan berakhiran 1,ubah ke dalam pendaraban 0.Misalnya,pendaraban dengan 21 ubah menjadi angka yang terdekat dengan 0 menjadi 20,pendaraban dengan 51 ubah menjadi 50.Jom kita lihat contohnya.

Sebelum itu mari kita faham PERATURAN UTAMANYA:
  1. Ubah angka berakhiran 1 menjadi angka 0 terdekatnya.
  2. Darabkan hasil perubahan dengan angka yang dikali.
  3. Tambahkan angka yang didarabkan dengan hasil pendaraban.
Macam nilah...senangya bila kita tengok contoh kan....

Soalan:8 x 31 =

8 (Angka yang didarab) x 31 =....

Langkah 1:Berfikir 30 darab dengan 8 : 30 x 8 = 240
Langkah 2:Tambahkan 8 dengan 240 : 8 + 240 =248

Jawapan:248

Soalan:12 x 31 =

12 x 21 =.....

Langkah 1:Berfikir 30,darab dengan 12: 30 x 12 = 360
Langkah 2:Tambahkan 12 dengan 360: 12 + 360 = 372

Jawapan:372

Boleh faham tak sahabat sekalian?Ok....Kena banyakkan latihan untuk mahir sesuatu ilmu ni....
OK,saya bagi latihan sedikit ya...tolong bagi jawapan kat saya ya...jangan tipu.....jangan pakai kalkulator..k ;))

LATIHAN:
  • 18 X 31 =...
  • 22 X 41 =...
  • 6 X 71 =.....
"SELAMAT MENCUBA & BERFIKIR..."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HANYA PADA-MU KU MENGADU.....

Berdo'a buka untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta,kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui.Do'a ialah pengabdian daripada seorang hamba kepada Tuhannya.